سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ قطره ای نزد خداوند، محبوب تر از دوقطره نیست : قطره خونی در راه خدا، و قطره اشکی در سیاهی [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
توضیح تی سی - پایگاه سلامت اجتماعی یزد
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • قرار بود که اطلاعاتی در مورد TC  پیدا کنم ، این کار رو کردم .
    می تونی روی TC کلیک کنی تا ببینی .

                                                     

                   

     وابستگی به مواد پدیده ای است که به دلیل عدم توجه جامع به ابعاد زیستی – روانی اجتماعی در آن مورد حب و بغض گروه های مختلف است . به همین دلیل است که گروهی آنرا یک بیماری قابل درمان و گروهی دیگر آن را یک انحراف و بلیه اجتماعی می پندارند .طبعاً گروه اول در هنگام ارزیابی مدلهای درمانی منطقا درجه ای از موفقیت و درجه ای از عدم توفیق در درمان را قائل می شوند و گروه دوم نیز علیرغم آنکه شرایط اجتماعی را بنوعی در گرایش افراد به مصرف مواد دخیل می دانند اما در مسند قضاوت اجتماعی ، فرد وابسته به مواد را مقصر قلمداد و او را محکوم به طرد جامعه می نمایند .

    در حد فاصل این دو نوع نگرشش افراطی ، نگرش های معتدلی نیز وجود دارند که بطور طبیعی هر یک گرایش قویتری به یکی از ابعاد زیستی – روانی – اجتماعی فرد دارند .

    مدل اجتماع درمان مدار ] TC = Therapeutic Community [ مبتنی بر یکی از این نگرش های نسبتا معتدل اما با گرایش قویتر اجتماعی – روانی است . اینن نگرش اگر چه منکر زمینه های زیست شناختی وابستگی به مواد نیست . ولی عمدتا اختلالات روانی – اجتماعی را زمینه ساز آن می شناسد و در مدل درمانی خود تلاش می نماید تا با اصلاح زیر ساخت روانی اجتماعی فرد و بدون نیاز به مداخله جدی زیست شناختی در وی از یک سو و از سوی دیگر با مداخله مستقیم در محیط اجتماعی فرد او را به سمت رفتار غیر وابسته هدایت نماید .

    مدل اجتماع درمان مدار[TC] برای دستیابی به این هدف ، با پرهیز از مداخله در محیط اجتماعی خود جامعه نمونه ای را بنا می نماید و در این جامعه نمونه با ایجاد موقعیت مناسب تولد دوباره تلاش می نماید تا فرایند رشد روانشناختی را بنحوی از نو تکرار نماید که ون در یک بستر اجتماعی نمونه رخ می دهد . احتمال دستیابی به اهداف رفتاری مورد نظر را به حد قابل توجهی افزایش می دهد .

    از آن جایی که سازمان بهزیستی کشور وظیفه هدایت و برنامه ریزی درمان افراد وابسته به مواد را به عهده دارد و با توجه به نتایج روش کار مراکز بازپروری و مشکلات آن ، در راستای فراهم سازی مدلهای جدید و کارآمد درمان اعتیاد ، برنامه اجماع درمان مدار به عنوان یکی از روشهای درمان کارآمد ، مد نظر قرار گرفت.

    برنامه اجتماع درمان مدار یک برنامه ساختار یافته ، نظارتی و اقامتی و نیمه اقامتی برای یاری رساندن و حمایت در جهت بهبودی معتادانی است که مستعد بازگشت به مصرف مواد را دارند و در درمانهای اولیه پیشرفت قابل توجهی از خود نشان نداده اند . رویکرد اجتماع درمان مدار رویکردی اجتماعی است که از طریق بوجود آمدن تغییرات کلی در شیوه زندگی فرد معتاد به وی امکان طی طریق بهبودی را می دهد . این برنامه بر خود یاری ، رشد فردی و حمایت هم گروهها و ایجاد محیط معنوی در مرکز تاکید دارد . و این اجتماع درمان مدار مرکزی است برای درمان و توانبخشی بیماران وابسته به مواد که روابط بین فردی و کارکرد اجتماعی آنها به شدت افت کرده .

    این اقدامات از طزیق اجتماع درمان مدار و بر اساس برنامه مدون آن ، به زندگی و شخصیت او اعمال می شود و همچنین به فردی که دوره کامل اقامت و پیگیری مرکز اجتماع درمان مدار را مطابق برنامه مرکز طی کرده و گواهی پابان دوره را دریافت کرده است ، فارغ از مرکز اجتماع درمان مدار می گویند و این فرد چنانچه یک سال پاک مانده باشد می تواند به عنوان یاور با این مرکز همکاری کند ، یاور ممکن است از مراکز دیگر( مثلا گروههای NA) که ٣ سال از پاکی او می گذرد نیز معرفی شود .

    تیم درمان مرکز شامل :

    روانشناس ، مددکار اجتماعی ، تکنسین آزمایشگاه ، مربی ورزشی ، کاردرمانگر است که وظیفه طرح ریزی و هدایت درمان را بعهده دارند .

    راه اندازی این مرکز ابتدا از استان اصفهان شروع شد و سپس یزد ، بعد تهران و بقیه استان ها این راه را ادامه دادند که نام آنها را ذکر خواهم کرد.  

      

     

    فکر میکنم تا حدودی کلیت و ماهیت این مرکز را تشریح کرده باشم . برای آشنایی بیشتر با این مراکز و درک و لمس کارکردهایی که در قالب جملات برای شما نوشتم ، می توانید به این مراکز در استان خودتان مراجعه کنید و با سرپرست مرکز آن صحبت کنید . من هم آماری از این مراکز را در اختیار شما می گذارم و سعی می کنم ترتیب مصاحبه ای را با سرپرست مرکز بدهم و سؤالهای شما را عنوان کنم ....

    من نتونستم اسامی سرپرستان مراکز روکامل پیدا کنم ، شاید تو سرپرست مرکز مربوط به استان خودت رو پیدا کنی ، اگه پیدا کردی حتما برامون میل کن که من جدول رو کامل کنم .... 

     

    من نتونستم اسامی سرپرستان مراکز روکامل پیدا کنم ، شاید تو سرپرست مرکز مربوط به استان خودت رو پیدا کنی ، اگه پیدا کردی حتما برامون میل کن که تا طی جدولی همه رو معرفی کنیم .... 

     

     سرپرست مرکز یزد ................جناب آقای دکتر صادقی پور.

                                                                              . پایان .

     

     



    همیاران سلامت روان یزد ::: دوشنبه 85/12/14::: ساعت 2:3 عصر

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 5
    بازدید دیروز: 0
    کل بازدید :8165

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    توضیح تی سی - پایگاه سلامت اجتماعی یزد

    >>لینک دوستان<<


    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن